Albums

Diskografi

Jøwt - 2013

De bedste plader er dem, ingen har bedt om. 

Der var ingen, der havde stået og mindet mig om, jeg skyldte at lave JØWT. Godt nok var det adskillige år siden, jeg havde udgivet et studie-album, men verden går nu nok sin gang, uden dét...

Men sangene til JØWT opstod som en helt naturlig konsekvens af et år, der havde tvunget vores familie tæt sammen, fordi min storebror gik hen og døde. www.addwatch.org

Vi har altid haft det nært i vores familie - men de triste omstændigheder gjorde, vi var meget sammen, især hen mod slutningen af 2011.

At være sammen med min familie ER at være sammen med min baggrund - og Vendsyssel. Så da jeg pludselig stod med ti færdige sange foran mig - halvdelen på dialekt - var det op til Gæst i hans studie i Aalborg, og igang. 

Processen i studiet blev den sjoveste og mest uproblematiske jeg har prøvet. Det var feeedt...

JØWT blev min første plade på eget selskab - ZooBaba - og jeg nød at kunne markedsføre, distribuere og offentliggøre alt, lige efter min egen næse. Og i frugtbart samarbejde med bl.a. Misja Blix, Ole i CD-baren i Frederikshavn - og ikke mindst med SPAR-købmands-kæden. Sidstnævnte er dem, der stadig orker at drive deres forretning, ude hvor folk - og mit publikum, bor...

Trackliste 1. Hjørringvej
2. Det blo’ Hus
3. Hjemstavn
4. Pigen med det solsort-sorte Hår
5. Det nyeste Sort
6. Lille Ørred
7. Hai fæk Skyllen
8. De fine kommer sjældent fra Fresse
9. Swer’je
10. Lad min regning stå.

Det blo’ Hus

En lille kærlighedssang til de kondemnerede huse, der rummer en del lyssky aktivitet, efter mørkets frembrud. Det var vist den første dialekt-sang, jeg skrev til pladen.
Jeg snakkede med Hausgaard om disse "open-huse" - de har altid ét af disse billige OPEN-neonskilte i vinduet. Og der står aldrig CLOSED. Det mærkelige er, hvad de lever af, for ingen, vi kender, har set nogen parkere udenfor et open-hus, endsige selv besøgt ét. Men der sker da lidt i yderdanmarks erhvervsliv...

G� til sang

De fine kommer sjældent fra Fresse

Jeg skulle for en del år siden deltage i noget tv-hejs om at komme fra provinsen. Én fra Gram, én fra et eller andet udenfor Herning, og så mig fra Frederikshavn. Udgangspunktet var nærmest, at mirakuløst nok kan det lade sig gøre at blive andet end grisepasser, på trods af en opvækst i det aller mørkeste Jylland.
Jeg sagde ja tak til at deltage, men mit udgangspunkt var, at jeg ikke havde noget dårligt at sige om min opvækst. Ja, faktisk kan jeg ikke se, hvordan jeg skulle være blevet dén, jeg er uden netop min baggrund. Dét var svært for de andre at forholde sig til. Men OK, hvis man kom fra Gram, eller noget udenfor Herning...

Jeg var teenager fra omkring '69, og en lykkeligere og mere fri og optimistisk tid, kan jeg ikke se i bakspejlet, i vores kultur. Jo, måske 50'erne og de tidlige 60'ere. Dagen var gennemstrømmet af optimisme og masser af identitet og arbejde - og natten var fri og vild. Læs Ulf Lundell's roman, Jack - og say no more...

På min fødselsdag den 18. marts fik jeg altid en Levis cowboyjakke og et par Clarks ørkenstøvler. Så så de ikke mere til mig før op mod jul.

Sangens gennemgang af Marianne Jelved er historisk korrekt. Hun var finans - eller økonomiminister, eller hvad det nu hed, og lukkede det toldfrie færgesalg - en handel Frederikshavn til dels havde levet af. Og så lukkede værfterne og dermed meget af den mentale rygrad og stolthed i Frederikshavn. Men de piver ikke. Der er masser af ny virkekraft på det gamle værft-område i dag. For Fresse - som mange fraflyttede titulerer vores hjemby, er et Klondyke, der altid har stået i nogen grad af modvind, så det ligger i dna'et at man må klare sig...

G� til sang

Swer’je

Denne skrev jeg kort efter "Det blo Hus", på tagterrassen, hjemme i Århus. Jeg synes, det er én af pladens mest helstøbte og bedst indspillede sange. Èn af dem, der trækker i retning af dét, jeg altid ønsker - at lave et album, ikke bare en plade. Et album er for mig en plade, der skaber en dimension ud over tekst og musik, en større helhed. Så har man fået så meget mere for sine penge, som man selv kan stoppe i den. Jeg synes, album's er sjældne. Herhjemme vil jeg kalde Kim Larsen's "Værsgo" for et album.
Det er noget magisk - noget man - heldigvis - ikke kan planlægge sig til, når man indspiller.

G� til sang

Lad min regning stå.

Jeg forestiller mig den glædelige scene, at man af vanvare - og måske lidt nødtvungent - er havnet på et helt fremmed sted - et værtshus i en lille flække langs jernbanen. Så har det udviklet sig til høflige udvekslinger med de lokale, med hvem man har fulgtes via spiritus til noget man - i øjeblikket - opfatter som en højere bevidsthed, kun med gensidig gevinst. Så er der hende i baren. Jeg har tit tænkt på, hvor meget lort hendes slags må høre på fra eftermiddag til ud på morgenen.
Jeg skrev først sangen, mens vi var i studiet - på hotelværelset i Aalborg, hvor jeg havde fornøjelsen af at spille den for en tilredt og stærkt henført Johnny Madsen, en nat vi holdt midtbyen vågen efter en Madsen-koncert på Nordkraft - eller Skråen...
Udtrykket "Lad min regning stå" viser sig at være helt ukendt for nogen, og helt selvfølgeligt for andre. Det betyder i al sin enkelhed, at man er flad og gerne vil betale, næste gang man kommer. Så er det op til baren at vurdere, OM man kommer igen - og om man så har penge. Næppe...

G� til sang

Booking: Misja Blix 20627480/ misja@blixogco.dk - Blix & Co. - Lollandsgade 20, 1 - 8000 Århus C