Koncerter
Bagom sangen...

Miss Pachoulia
Miss Pacholulia var en af de første sange, jeg skrev i mit super-skrive-studie-rum i vores hus, i Hasseris. Som andetsteds omtalt, lærte jeg hurtigt af mit perfekt indrettede arbejds-værelse, at dén...

Miss Pachoulia

Miss Pacholulia var en af de første sange, jeg skrev i mit super-skrive-studie-rum i vores hus, i Hasseris.
Som andetsteds omtalt, lærte jeg hurtigt af mit perfekt indrettede arbejds-værelse, at dén slags steder, lisså godt kan blive en forbandelse, som en velsignelse. Hver en pind og hver en nøje udtænkt detalje råber - kom så, kom så - få så noget fra hånden, mand!
Men sildebens-parket i egetræ, gør ikke nogen til en bedre forfatter, eller mere leveringsdygtig. Til gengæld rådner samvittigheden så meget mere, hvis det fucker op. Og familien begynder at sige - Hva' var det ikke meningen du skulle sidde oppe i dit fine rum, i stedet for hér ved køkkenbordet??

Miss Pachoulia er en fantastisk sang. Det siger jeg, fordi jeg ved, den indeholder så mange brud med, hvad normal sangskrivning indebærer, har så mange hints, til alt muligt historisk, og meget andet - og alligevel en ubestikkelig troskab, overfor den kærlighedssang, den til syvende og sidst er. Og jeg ved, jeg var totalt fokuseret, mens jeg skrev den - hvilket tog måneder. På én eller anden måde virker det bare ikke... Det er som om, det bare er for meget.

Uanset hvor "stor" en sang er, så er og blir' sangskrivning altså en kunstart med sine begrænsinger. Og nogen gange ender en sang med mere at være et film-manuskript, eller en novelle, end en sang - og dét er jo en helt anden gebét.
Jeg moslede med hver linie, lange nætter - Og endelig stod jeg klatøjet med tre overfyldte askebægre, og kunne stolt vise mig selv et skrummel af en skulptur af en hest, på skuldrene af en rytter. Det var fuldbragt - ikke ét ord i den sang kunne være anderledes...

Miss Pachoulia endte i al stilhed nede som nummer 6, på Multo Importante, nede midt i, hvor den ikke gør meget væsen af sig. Så vidt jeg kan se på mine afregninger fra KODA, er den højst blevet spillet i radioen 2 - 3 gange, ved koncerterne ønsker ingen at høre den - og spiller jeg den en sjælden gang, er det mest for at fortælle ovenstående historie.
Det er lidt lissom med Zeppelinerne. - Hvilken vidunderlig idé - men der flyver ikke mange af dem...

Ps.:
Pachouli er en æterisk olie, fra bladene på en plante, fra de varme lande. Pachouli har været benyttet som parfume i århundreder, og i 60'erne og 70'erne var duften nærmest identisk med ungdomsoprør, opbrud, alt det nye der kunne ryges, og så videre. Det var sådan noget Hare Krishna-hejs...
I dag er det sjældent, næsen fanger et lille pift Pachouli - dog kan man med fordel ose lidt omkring Christiania, hvis man vil ha syn - eller duft - for sagen.

Jeg vil altid forbinde duften af Pachouli med én af disse tidlige, håbløse forelskelser, i en pige, der flyttede til Fresse, med sin familie. Hun gik i Afghaner-pels, og var den første, vi hørte, sige, "fedt".
Men hun var fire måneder ældre end mig, så det var et umuligt projekt. - Lidt lissom sangen om hende, måske...

Gå til sang

Ord

Rødt Jern

Allan Olsen på Det Kongelige Teater & Aarhus Musikhus

10.05.2013

2 aftener i selskab med: Marie Bergman, Randi Laubek, Annika Aakjær, Maria Timm & Dorthe Gerlach.

www.cheaploeweoutlet.com

En af de store – og meget mere…
Sangeren og sangskriveren, Allan Olsen er indiskutabelt en dansk sværvægter, inden for sin metier. Med sit store publikum, 16 udgivelser og adskillige Music Awards, har han gennem mere end 30 år cementeret sin rolle som kunstneren, der lyttes til, såvel smalt som bredt.
Senest har Olsen glimret med sit album, JØWT, en anmelder– og salgssucces, der har vendt
op og ned på en hel del, i den danske pladebranche.

Det Kongelige Teater og Århus Musikhus er ligeledes to af de helt store…
Den 10. og 17. November, 2013, danner disse to fornemme scener, ramme om et par helt specielle – og store aftener, med Allan Olsen’s sange.
Det er bestemt ikke første gang, Allan Olsen betræder den store scene, i Århus Musikhus.
Derimod har hverken han eller Det Kongelige, tidligere haft fornøjelsen af hinandens selskab.
Den gamle scene har de seneste år haft fint besøg af store sangskrivere, som Nick Cave og Randy Newman, men yderst sjældent af danske navne.
Så den 17. november bliver én af de helt store Olsen-aftener…

Men ikke nok med det….
Fem sangerinder – fire danske, og en svensk – vil fortolke Allan Olsen-sange, akkompagneret af det bedst tænkelige backingband.

Sangerinderne er:
Randi Laubek
Marie Bergman (SE)
Maria Timm
Annika Aakjær
Dorthe Gerlach

Husorkester:
Lars Skjærbæk
Troels Skjærbæk
Palle Hjorth
Rasmus Valldorf

Naturligvis vil Allan Olsen selv deltage i festlighederne. Således vil koncerten vil være opdelt i to afdelinger - én med d’damer’s fortolkninger, samt én, hvor Olsen optræder, sådan som vi kender ham…

Det er første gang, Allan Olsens sange fortolkes af andre, i en så stor og imponerende sammenhæng, og d’damer har naturligvis fået frit lejde, i udvælgelsen og bearbejdningen af ’nestorens’ velprøvede bagkatalog.
Det bliver spændende. Og i hvert fald stort…

10. November: Aarhus Musikhus
17. November: Det Kongelige Teater, Gl. Scene

Forsalg starter søndag den 12. Maj kl. 10:00 på billetlugen.dk

Jøwt har siden udgivelsen 4. marts ligget i toppen af hitlisten og solgt guld. Jøwt forhandles i hele landet hos Stereo Studio, mange SPAR-købmænd, samt er tilgængeligt hos Itunes og TDC-Play.

elevator shoes

elevator casual shoes

Nyhedsarkiv »

Booking: Misja Blix 20627480/ misja@blixogco.dk - Blix & Co. - Lollandsgade 20, 1 - 8000 Århus C