Koncerter
Bagom sangen...

Taberens Søn
Der er to historier, om Taberens Søn. Johnny, Lilholt og jeg tog til bokse-stævner i Aalborg og Randers - det var lige i starten af Brian Nielsen, og slutningen af Gert Bo, tror jeg. En gang s...

Taberens Søn

Der er to historier, om Taberens Søn.

Johnny, Lilholt og jeg tog til bokse-stævner i Aalborg og Randers - det var lige i starten af Brian Nielsen, og slutningen af Gert Bo, tror jeg.

En gang så vi en lille, vindtør irer ankomme til ringen, mutters alene. Ingen sekundant, træner, kind-hest-klapper, eller hvad nu de har med sig. Han stillede selv skamlen op i hjørnet af ringen, og satte sig dér, mens han ventede på ham, der skulle komme og tæske ham. Han var en journey-man - én der mere eller mindre tar' rundt i bokse-cirkus, som dén, der skal tabe til de nye, lokale opkomlinge...

Jeg tænkte - han har sikkert en katolsk kone og et hav af unger, hjemme i Tipperary eller Galway. Når han kommer hjem efter endnu en ydmygelse, aner han måske knapt, hvor han har været. Og hjemme i Irland, er han bare en af the regulars på pubben, lissom alle de andre, bare med et lidt andet arbejde.

Det var ham, der satte gang i ideen til sangen.

Jeg var optaget af konkrete synsvinkler, da jeg skrev den. Det er jo lissom en teater-scene. Der er de hér få kulisser, og disse tre personer. - Hvor ser vi det fra? Hvad er kamera-vinklen? - Hele sangen er jo samtale. Først mellem de tre, så en indre monolog med sig selv, hos faren...
Det stod klart for mig, at jeg ikke kunne lade far, mor og søn sidde og skændes i stuen, hele sangen igennem. Der måtte bevægelse til. Så far må udenfor på terrassen, en tur - hvilket gir' mulighed for at lade ham kigge ind på de andre, og se det hele lidt udefra...

Taberens Søn kredser jo om ét af de eneste temaer, jeg dybest set tror, en mand kan skrive om: At ha' værdighed - miste den, og som i sangen hér, forsøge at genvinde den.

Jeg skrev Taberens Søn i Møllestien, i Århus centrum, hvor jeg boede fra omkring '86.
Det gik stærkt, en times tid højest - så var den færdig. Sangen er bygget op i den meget simple rime-form, man lidt hurtigt kan kalde "slut-rim i hver anden linie". Det er en ukompliceret, legende form, som man kommer ud over stepperne med. - Det var mest et spørgsmål om at se udgangs-punktet, nemlig den irske bokser - og så et hverdags-scenarium, hjemme fra mine gader, for sig, og hele tiden "passe sin metier", hvilket for mig vil sige at være tro mod emnet, og kun skrive ud fra dét, man kender. Sprog, kulisse, typer, der passer sammen. Resten var retorik og rim.

Det var før computer, så jeg havde bare griflet sangen ned på et par A4-sider. Da vi gik i studiet for at indspille den første Dalton-plade, havde jeg sangen med inde over, men den blev valgt fra, som uegnet, til projektet - hvilket jeg var enig i.
Jeg bad teknikeren i studiet lave en optagelse af Taberens Søn - bare mig og guitar - så den i det mindste var indspillet. Desværre blev den optaget på et lille, snoldet digital-bånd, som forsvandt i den almindelige tummel.

Flere år senere, da jeg indspillede CD´en, Jern, kom jeg i tanke om sangen om bokseren, og hans ballade med familien. Men væk var den - osse
A4-siderne. Så dén version der findes nu, er en næsten ti år yngre genskrivning, efter hukommelsen. - Tænker nogen gange på, det ku' være skægt, hvis digital-båndet fra Dalton-session'en dukkede op - og høre, hvilken version, der er bedst...

Ps.: Hør The Pogues / Shane MacGowan's, "Fairytale of New York" - en anden sang, med indbygget skænderi...

Gå til sang

Ord

De fine kommer sjældent fra Fresse

Jubilæumstour i 2021

01.11.2020
40–ÅRSJUBILÆUM FOR EN HAVKAT
I 1981 SAD ALLAN OLSEN OG LEGEDE MED TANKEN:- MÅSKE MAN KUNNE LEVE AF AT SPILLE MUSIK?
EN HÅBLØS TANKE MEDMINDRE MAN VAR BÅDE UNG OG NAIV
Heldigvis var Olsen begge dele,MCM Outlet og hér 40 år senere har han aldrig bestilt andet end at skrive sange og spille dem for folk. Det vil vi fejre med en meget fin 40-årsjubilæums-turné i efteråret 2021.
Allan Olsen har karrieren igennem stået lidt som en enlig havkat i hyttefadet af danske sangskrivere såvel i form som i indhold.
Når man lytter til hans store sangproduktion, kan det næsten virke som om, han konsekvent har skrevet og sunget om alt dét, kollegaerne aldrig synger om.
- Fallerede boksere, paranoide frisører, perverse stoddere, tiggere, freaks og om en ko der hallucinerer.
19 pladeudgivelser, hvoraf de fem har vundet Grammy’er / Music Awards.
Dertil kommer tusinder af Allan Olsen koncerter.
De senere år har Allan Olsen desuden kunnet kalde sig forfatter med de to anmelderroste bestsellere ’TilfældigtStrejfet’ og ’Laksetrappen’.
De senere år har trubaduren endda flere gange vendt op og ned på automat-tænkningen i dansk show-bizz. Først med sin plade fra 2013,’ JØWT’, der bevidst blev afgrænset til et salg i Vendsyssel.
Senest med ’Olsen på Afveje’ – en marathonturné rundt i 49 af Danmarks mest afsidesbeliggende forsamlingshuse.
Vi vil fejre Allan Olsens 40-årsjubilæum med en turné ud til landets største spillesteder og koncerthuse,hvor jubilaren vil præsentere et bredt udsnit af sit store bagkatalog.

Nyhedsarkiv »

Booking: Misja Blix 20627480/ misja@blixogco.dk - Blix & Co. - Lollandsgade 20, 1 - 8000 Århus C