Koncerter
Bagom sangen...

Gajo
Efter debut'en med Norlan, i '89, måtte der gerne komme en plade, der ikke bare fik masser af fede anmeldelser, men som osse ku' spilles i radioen. - Mindre vendsysselsk mumleri, særhed - og kauterv...

Gajo

Efter debut'en med Norlan, i '89, måtte der gerne komme en plade, der ikke bare fik masser af fede anmeldelser, men som osse ku' spilles i radioen.
- Mindre vendsysselsk mumleri, særhed - og kautervælsk, tak!
Nogenlunde sådan fornemmede jeg mit pladeselskabs opfattelse af tingene, og deres kontraktlige fremtid, med mig, dét efterår.

Jeg var blevet optaget af dét med sigøjnere, fordi jeg havde læst en bog om cirkus og tivoli-folk - de rejsende, i forbindelse med at jeg researchede til min sang om Tårnspringeren, Jimmie Jamieson.
Gajo er roma - sigøjnersprog - for dét, der ikke er sigøjner, min fars cykel, for eksempel. Derfor tog han altid, ikke bare sin cykel men osse sine træsko indendørs, hvis rygtet gik, at nu var der nu sigøjnertrup, der havde slået sig ned på Havmarken, tæt på havnen. - Han var, som de fleste mænd i byen, sikker på, at blev der stjålet for eksempel 70 cykler og 35 par træsko, henover en weekend - så var det sigøjnertruppen, på måske i alt 12 - 14 mennesker, der stod bag hele forbrydelsen.
Det er så dét, sangen handler om. - Lukketheden og fremmed-forskrækkelsen, og alt dét hejs...

Da vi lavede videoen til sangen, i og omkring en gammel flyver-hangar fra krigen, udenfor Frederikshavn, dukkede den gamle ikke desto mindre op, i sin lille hjemmemalede, røde Morris Mascot-stationcar, med kæmpe-store hvide bogstaver henad siden, hvor der stod GAJO. Det var hans ultimative støtte og accept af knægten...

Lyden, musikken på sangen, udsprang af at jeg på dét tidspunkt, guitar-mæssigt var optaget af, dels omstemning, væk fra guitarens normale stemning (hér er H-strengen stemt ned til A) - og som altid, optaget af Pete Townshend's akustiske power-spil.
80'erne hadede - eller bare ignorerede totalt, den akustiske guitar, undtagen i nogle singer-songwriter-nicher. - Det var plastic-keyboards, oversavede t-shirts, og synthesizers, det hele. Undtagen good ol' Pete! Han fik som altid det totale punk-raseri ud af sin Gibson J-200. - Yesss!!

Når jeg i dag hører Gajo tænker jeg - dens kvaliteter som sang, ufortalt - Olsen, hvor gik det lige galt dér? - Men intentionen var der...

Gå til sang

Ord

De kommende år

Da dræberhvepsene kom til Karise

04.06.2019

Da dræberhvepsene kom til KARISE.

Engang var der ikke ordentlige fuger i Karises mure. Børn kunne stå og falde hen, mens deres små fingre pillede mørtel ud mellem murstenene - men hvad værre var: Murhvepse begyndte at invadere Karise, fordi rygtet mellem dem havde spredt sig:
- I Karise kan man lave et bo i enhver mur, bare ved at vibrere lidt med følehornene. Snart var der flere murhvepse, end indbyggere i den fine lille by, og med SÅ mange hvepse, ankommer alle hvepses skræk, kæmpehvepsen, eller dræberhvepsen! Store B-52 flyvere, store, som en lille gråspurv. Og med et stik, der er værre end et hugormebid. Kæmpehvepsen er et rovdyr, der lever af andre hvepse.
Eneste hus i byen, der var bygget ordentligt, var forsamlingshuset nede i Bredgade, og da resten af byen var et inferno af hvepse, i forskellige størrelser, søgte Kariseborgerne ly i deres fine, solide forsamlingshus. 
Mens de sad og lyttede til hvepsekrigen udenfor, kom de til at nynne en lille melodi, som Johnny Reimar mange år senere tog til sig i sangen om den lille fregnede Louise.
Ja, det er da bare, hvad jeg lige har hørt…
Nu ses vi i Karise Forsamlingshus, der nu hedder Leopold, den 31. januar, næste år. Så kan det være nogen har en anden version af historien.

Nyhedsarkiv »

Booking: Misja Blix 20627480/ misja@blixogco.dk - Blix & Co. - Lollandsgade 20, 1 - 8000 Århus C