Koncerter
Bagom sangen...

Kommer kongen tilbage
Marianne Jelved rendte bestyrtet op og ned af de mudrede skråninger, i Vendsyssel, en efterårsdag, sidst midt i '90erne. Det var gået op for hende, man var begyndt at anlægge to motorvejs-strækninger,...

Kommer kongen tilbage

Marianne Jelved rendte bestyrtet op og ned af de mudrede skråninger, i Vendsyssel, en efterårsdag, sidst midt i '90erne. Det var gået op for hende, man var begyndt at anlægge to motorvejs-strækninger, mellem Aalborg, Hirtshals og Frederikshavn - og dét skulle stoppes! Det blev det ikke, så måske var det en ren hævnakt, da hun måneder senere fik lukket den toldfrie Kattegat-handel, på færgerne, mellem Frederikshavn, Sverige og Norge - en handel som i stor grad havde ligget til grund for butikshandelen i Frederikshavn, osse.

Marianne Jelved var valgt ind i folketinget, som opstillet i Nordjyllands Amt - og TV-avisen spurgte hende hvilke kvaliteter, hun forbandt med en ægte nordjyde. - Hun svarede stout-hed, ordholdenhed, vedholdenhed, og dén slags. - Det lod de være med at kommentere på, i nyhedsudsendelsen... Hun stillede ikke op i Nordjylland igen, senere.

Det syntes, som var det samme eftermiddag, Danyard - Frederikshavns værft måtte lukke porten, for sidste gang, og da MAN-fabrikken med vist omkring 600 ansatte osse bukkede under, var byen nærmest slagtet.
Jeg var til én af disse jubilæum-i-den-gamle-klasse-fester, lige dér omkring, og fik en snak med taxa-chaufføren, da jeg skulle hjem. Han var ret optimistisk, for som han sagde - Det er jo altså ikke Hjørring, det hér, vi skal nok komme igen...
Netop dén stemning synes jeg altid, jeg fornemmer, når jeg er tilbage i mit "Memory", og jeg takker mere og mere mine gener, for at være udsprunget af netop dét sted...

Sangen handler i lisså høj grad om det - nærmest - modsatte forhold: - Hvor længe blir' man egentlig ved med at stamme fra et bestemt sted? Jeg har boet langt største delen af mit liv væk fra "dét derhjemme", og kan vel dårligt påkalde mig andet end mindet's indsigt i, hvad det vil sige at være hjemmehørende dér. Mark Twain sagde at nostalgi er sindets og åndens onani - og dér er det så med at sove med hænderne over dynen.
Ergo var jeg nødt til, i starten af sangen at beskrive mig selv, netop som én der tar tilbage, til noget der engang var mit - som en reporter, der vil notere og fortælle, hvad han ser.

Og ja - Kong Frederik, Ingrid, og lille Margrethe kørte gennem byen i åben bil, dengang jeg var dreng. Vi fik skolefri, og skulle stå med papir-flag langs havnen, når kortegen passerede. Jeg kan huske, vi snakkede om, hvor store ører, kongen havde. Det var da handel, værftsindustri - alt boomede i byen.

Svendebyen - dén bydel, hvor værft-svendene boede, og hvor min far kom fra, Tolne og sandbanken, Brændevins Hage, næsten ovre ved Læsø - steder, der altid vil være behæftet med den største og mest eksotiske stemning, for mig.

Der er lidt engelsk i omkvædet, ja. Når man sidder med en totalt færdig sang, som man egentlig godt kan li', og det eneste der ikke er på plads - og aldrig kommer det - er de første ord i omkvædet, så hellere "bad times i Memory" - end helt at forkaste sangen. Dylan havde gjort det sidste - hvilket gør ondt at tænke på!

Gå til sang

Ord

Tilfældigt strejfet

Min nye plade -

29.01.2013

"JØWT" ("Gævt") - Vendelbomål for fedt, kanon, mega-stort, fantastisk, godt og super...

Om jeg er specielt niche-orienteret eller sekterisk, må andre om at vurdere. Jeg har aldrig skrevet en sang om noget, jeg ikke fandt vedkommende. Men jeg har heller aldrig skrevet en sang, der ikke skulle handle om noget - for derved at bejle for et bredt publikum .

Sangene på JØWT henvender sig - forhåbentlig - til to slags publikum. De indforståede - og alle andre. Sådanne sange har jeg altid helst selv villet høre. Gode, smalle skarpe snap-shots, på en almenmenneskelig klangbund. Det var dét, jeg mente, da jeg kaldte en plade " Sange for Rygere ". Ikke at man nødvendigvis skulle inhalere 60 smøger for at fatte sangene - men måske kunne det hjælpe lidt, til den umiddelbare forståelse. 

JØWT indeholder 10 sange, med udgangspunkt i min erindring og nuværende oplevelse af dét Vendsyssel jeg kender. Fire af sangene er på dialekt - vendelbomål - og næsten alle indeholder stedsangivelser, lokale forhold eller vendinger, som de indforståede - de lokale - straks vil fange. Men det slog mig, mens jeg skrev materialet, at hele kulissen, i lisså høj grad som i alle mine andre sange, kunne skiftes ud med Århus midtby, Kvong eller Slagelse. Grundvilkårene er de samme.

Der er tre ting, vi skal opleve i livet - at fødes, at dø - og så dét midt i mellem. En blues er en blues. Det er dét mine sange handler om - osse dem på JØWT.

Som mange andre af os showbiz-idioter har jeg gennem mere end 30 år, om ikke bortforklaret, så nedtonet vigtigheden af dét sted og de betingelser, jeg voksede op under. Det er ikke fint at være fra provinsen, når man skal være noget, i hvert fald ikke i Danmark. Hvis vilkårene havde været de samme i England, havde vi aldrig fået The Beatles, hvis sound og accent i dén grad var Liverpool - eller så meget andet. 

Hér hjemme har vores hovedstads afsides beligenhed betydet, at stort set al kultur udspringer af kreativitet med rødder i, hvad man i hovedstaden ville kalde provinsen (som ved yderligere centralisering er blevet til udkants-Danmark). - For medierne, meningsdannerne, beslutningstagerne, politikerne og JØF'erne holder til dér. Jeg synes, alle vi, der råber på opmærksomhed - og penge - fra vore omgivelser, skylder at gennemgå en kartasis, en lutring af, hvad det egentlig var for tidlige påvirkninger, der skabte grundlag for dén kreativitet, vi senere kom til at leve af. Skuespillere, malere, forfattere og musikere - alle fra "udkants-Danmark", som af og til i interviews rynker på næsen af deres ophavs provinsielle og snæversynede lidenhed. - Hvor forfærdeligt det var at være et overset kunstnersind, i f.eks. Aalborg, og mere af dén slags. Det falder sjældent disse ind, at det måske var netop disse vilkår, der skabte dét hele menneske - og kunstner - de endte med at være. Hvis en glimrende forfatter som Carsten Jensen eller en skuespiller som Connie Nielsen havde gennemlevet en opvækst på Bernadotteskolen, eller Charlottenlund musik - eller friskole, var de måske endt i banken - hvem ved...

JØWT udkommer i første omgang i Vendsyssel.

Det er for mig lidt som når man har en familiesamtale. Der er ting, man bedst får sagt i et mindre forum. Og efterhånden som det besluttes mere og mere fra centralt hold, at yderkanterne i Danmark må ta' seletøjet og kuskesædet i brug, hvis de vil på hospital, borgerservice, biblioteket, i skole, snakke med politiet - eller til koncert med mig og mine kolleger - synes jeg, jeg har lyst til at gøre en undtagelse hér, og lade en fjern provinsiel - og for mig vidunderlig - landsdel få første-ret. Dét tåler nationen nok.

JØWT vil således udkomme eksklusivt hos Ole i CD-baren i Søndergade i Frederikshavn, mandag den 4. marts.

Dagen efter vil pladen være tilgængelig på masser af salgssteder, over hele Vendsyssel - disse offentliggøres snarest.

Ses norden-fjords!

Allan Olsen.

Nyhedsarkiv »

Booking: Misja Blix 20627480/ misja@blixogco.dk - Blix & Co. - Lollandsgade 20, 1 - 8000 Århus C