Koncerter
Bagom sangen...

Taberens Søn
Der er to historier, om Taberens Søn. Johnny, Lilholt og jeg tog til bokse-stævner i Aalborg og Randers - det var lige i starten af Brian Nielsen, og slutningen af Gert Bo, tror jeg. En gang s...

Taberens Søn

Der er to historier, om Taberens Søn.

Johnny, Lilholt og jeg tog til bokse-stævner i Aalborg og Randers - det var lige i starten af Brian Nielsen, og slutningen af Gert Bo, tror jeg.

En gang så vi en lille, vindtør irer ankomme til ringen, mutters alene. Ingen sekundant, træner, kind-hest-klapper, eller hvad nu de har med sig. Han stillede selv skamlen op i hjørnet af ringen, og satte sig dér, mens han ventede på ham, der skulle komme og tæske ham. Han var en journey-man - én der mere eller mindre tar' rundt i bokse-cirkus, som dén, der skal tabe til de nye, lokale opkomlinge...

Jeg tænkte - han har sikkert en katolsk kone og et hav af unger, hjemme i Tipperary eller Galway. Når han kommer hjem efter endnu en ydmygelse, aner han måske knapt, hvor han har været. Og hjemme i Irland, er han bare en af the regulars på pubben, lissom alle de andre, bare med et lidt andet arbejde.

Det var ham, der satte gang i ideen til sangen.

Jeg var optaget af konkrete synsvinkler, da jeg skrev den. Det er jo lissom en teater-scene. Der er de hér få kulisser, og disse tre personer. - Hvor ser vi det fra? Hvad er kamera-vinklen? - Hele sangen er jo samtale. Først mellem de tre, så en indre monolog med sig selv, hos faren...
Det stod klart for mig, at jeg ikke kunne lade far, mor og søn sidde og skændes i stuen, hele sangen igennem. Der måtte bevægelse til. Så far må udenfor på terrassen, en tur - hvilket gir' mulighed for at lade ham kigge ind på de andre, og se det hele lidt udefra...

Taberens Søn kredser jo om ét af de eneste temaer, jeg dybest set tror, en mand kan skrive om: At ha' værdighed - miste den, og som i sangen hér, forsøge at genvinde den.

Jeg skrev Taberens Søn i Møllestien, i Århus centrum, hvor jeg boede fra omkring '86.
Det gik stærkt, en times tid højest - så var den færdig. Sangen er bygget op i den meget simple rime-form, man lidt hurtigt kan kalde "slut-rim i hver anden linie". Det er en ukompliceret, legende form, som man kommer ud over stepperne med. - Det var mest et spørgsmål om at se udgangs-punktet, nemlig den irske bokser - og så et hverdags-scenarium, hjemme fra mine gader, for sig, og hele tiden "passe sin metier", hvilket for mig vil sige at være tro mod emnet, og kun skrive ud fra dét, man kender. Sprog, kulisse, typer, der passer sammen. Resten var retorik og rim.

Det var før computer, så jeg havde bare griflet sangen ned på et par A4-sider. Da vi gik i studiet for at indspille den første Dalton-plade, havde jeg sangen med inde over, men den blev valgt fra, som uegnet, til projektet - hvilket jeg var enig i.
Jeg bad teknikeren i studiet lave en optagelse af Taberens Søn - bare mig og guitar - så den i det mindste var indspillet. Desværre blev den optaget på et lille, snoldet digital-bånd, som forsvandt i den almindelige tummel.

Flere år senere, da jeg indspillede CD´en, Jern, kom jeg i tanke om sangen om bokseren, og hans ballade med familien. Men væk var den - osse
A4-siderne. Så dén version der findes nu, er en næsten ti år yngre genskrivning, efter hukommelsen. - Tænker nogen gange på, det ku' være skægt, hvis digital-båndet fra Dalton-session'en dukkede op - og høre, hvilken version, der er bedst...

Ps.: Hør The Pogues / Shane MacGowan's, "Fairytale of New York" - en anden sang, med indbygget skænderi...

G� til sang

Ord

Beelsebub
fra hebraisk, djævelen, osse beelsebul ell. baal

Min nye plade -

29.01.2013

"JØWT" ("Gævt") - Vendelbomål for fedt, kanon, mega-stort, fantastisk, godt og super...

Om jeg er specielt niche-orienteret eller sekterisk, må andre om at vurdere. Jeg har aldrig skrevet en sang om noget, jeg ikke fandt vedkommende. Men jeg har heller aldrig skrevet en sang, der ikke skulle handle om noget - for derved at bejle for et bredt publikum .

Sangene på JØWT henvender sig - forhåbentlig - til to slags publikum. De indforståede - og alle andre. Sådanne sange har jeg altid helst selv villet høre. Gode, smalle skarpe snap-shots, på en almenmenneskelig klangbund. Det var dét, jeg mente, da jeg kaldte en plade " Sange for Rygere ". Ikke at man nødvendigvis skulle inhalere 60 smøger for at fatte sangene - men måske kunne det hjælpe lidt, til den umiddelbare forståelse. 

JØWT indeholder 10 sange, med udgangspunkt i min erindring og nuværende oplevelse af dét Vendsyssel jeg kender. Fire af sangene er på dialekt - vendelbomål - og næsten alle indeholder stedsangivelser, lokale forhold eller vendinger, som de indforståede - de lokale - straks vil fange. Men det slog mig, mens jeg skrev materialet, at hele kulissen, i lisså høj grad som i alle mine andre sange, kunne skiftes ud med Århus midtby, Kvong eller Slagelse. Grundvilkårene er de samme.

Der er tre ting, vi skal opleve i livet - at fødes, at dø - og så dét midt i mellem. En blues er en blues. Det er dét mine sange handler om - osse dem på JØWT.

Som mange andre af os showbiz-idioter har jeg gennem mere end 30 år, om ikke bortforklaret, så nedtonet vigtigheden af dét sted og de betingelser, jeg voksede op under. Det er ikke fint at være fra provinsen, når man skal være noget, i hvert fald ikke i Danmark. Hvis vilkårene havde været de samme i England, havde vi aldrig fået The Beatles, hvis sound og accent i dén grad var Liverpool - eller så meget andet. 

Hér hjemme har vores hovedstads afsides beligenhed betydet, at stort set al kultur udspringer af kreativitet med rødder i, hvad man i hovedstaden ville kalde provinsen (som ved yderligere centralisering er blevet til udkants-Danmark). - For medierne, meningsdannerne, beslutningstagerne, politikerne og JØF'erne holder til dér. Jeg synes, alle vi, der råber på opmærksomhed - og penge - fra vore omgivelser, skylder at gennemgå en kartasis, en lutring af, hvad det egentlig var for tidlige påvirkninger, der skabte grundlag for dén kreativitet, vi senere kom til at leve af. Skuespillere, malere, forfattere og musikere - alle fra "udkants-Danmark", som af og til i interviews rynker på næsen af deres ophavs provinsielle og snæversynede lidenhed. - Hvor forfærdeligt det var at være et overset kunstnersind, i f.eks. Aalborg, og mere af dén slags. Det falder sjældent disse ind, at det måske var netop disse vilkår, der skabte dét hele menneske - og kunstner - de endte med at være. Hvis en glimrende forfatter som Carsten Jensen eller en skuespiller som Connie Nielsen havde gennemlevet en opvækst på Bernadotteskolen, eller Charlottenlund musik - eller friskole, var de måske endt i banken - hvem ved...

JØWT udkommer i første omgang i Vendsyssel.

Det er for mig lidt som når man har en familiesamtale. Der er ting, man bedst får sagt i et mindre forum. Og efterhånden som det besluttes mere og mere fra centralt hold, at yderkanterne i Danmark må ta' seletøjet og kuskesædet i brug, hvis de vil på hospital, borgerservice, biblioteket, i skole, snakke med politiet - eller til koncert med mig og mine kolleger - synes jeg, jeg har lyst til at gøre en undtagelse hér, og lade en fjern provinsiel - og for mig vidunderlig - landsdel få første-ret. Dét tåler nationen nok.

JØWT vil således udkomme eksklusivt hos Ole i CD-baren i Søndergade i Frederikshavn, mandag den 4. marts.

Dagen efter vil pladen være tilgængelig på masser af salgssteder, over hele Vendsyssel - disse offentliggøres snarest.

Ses norden-fjords!

Allan Olsen.

Nyhedsarkiv »

Booking: Misja Blix 20627480/ misja@blixogco.dk - Blix & Co. - Lollandsgade 20, 1 - 8000 Århus C