Koncerter
Bagom sangen...

Swer’je
Denne skrev jeg kort efter "Det blo Hus", på tagterrassen, hjemme i Århus. Jeg synes, det er én af pladens mest helstøbte og bedst indspillede sange. Èn af dem, der trækker i retning af dét, jeg altid...

Swer’je

Denne skrev jeg kort efter "Det blo Hus", på tagterrassen, hjemme i Århus. Jeg synes, det er én af pladens mest helstøbte og bedst indspillede sange. Èn af dem, der trækker i retning af dét, jeg altid ønsker - at lave et album, ikke bare en plade. Et album er for mig en plade, der skaber en dimension ud over tekst og musik, en større helhed. Så har man fået så meget mere for sine penge, som man selv kan stoppe i den. Jeg synes, album's er sjældne. Herhjemme vil jeg kalde Kim Larsen's "Værsgo" for et album.
Det er noget magisk - noget man - heldigvis - ikke kan planlægge sig til, når man indspiller.

G� til sang

Ord

Kaj Munk
vestjysk digterpræst, afhentet i sit hjem og myrdet af Gestapo mellem Silkeborg og Herning, 1944

Bag pladetitlen - PINDSVIN I PIGSKO

21.08.2014

Dette cover husker jeg mest som et meget sjovt billede af, hvor grafisk arbejde var nået til - rent teknisk - i forhold til i dag.

Coveret blev lavet af firmaet, Manad, hér i århus. De var nogle af dem, der var længst fremme på beat'et, og meget dygtige. Mener, de holdt til i Grønnegade, lige om hjørnet fra Møllestien, hvor jeg boede på dét tidspunkt - hvilket vil sige cirka 1991. Så jeg rendte oppe på deres værksted og forstyrrede konstant, mens de forsøgte at få fred til at lave mit plade-cover.

Som altid, når en plade er ved at være færdig til udgivelse, syntes jeg, at det var nødvendigt, at jeg blandede mig i ALT i processen. Skulle det nu være en guld- eller kobberfarvet skygge på de dér væddeløbs-køtere, eller hvad med en knaldrød?

De var lige begyndt at arbejde med computere. Gu' ved hvad man i dag ville sige til de modeller, de havde til rådighed i starten af 90'erne... Men det var uden tvivl state of the art - og som noget aldeles nyt kunne vi jo sidde og se på et utal af fotos af greyhounds og købe adgang til at benytte det valgte på coveret. Det var noget helt nyt.

Som ved mine to tidligere plader havde jeg ikke rigtig en mening om, hvad skidtet skulle hedde. Derfor gik jeg igang med at afsøge albummet's sange for at finde en titel.

I Bette Liverpool synger jeg jo: "min vandseng er fuld af pindsvin i pigsko" - et voila - pladen skulle da hedde Pindsvin i Pigsko. I det hele taget var jeg - til mit pladeselskabs store glæde - temmelig optaget af at skabe et mere pågående og ja, stikkende udtryk, end på Norlan og Gajo. Mere kant... 

Jeg ved ikke hvorfor, men straks jeg så titlen for mig, fik jeg billeder ind af halsende hell-hounds, greyhounds og snerrende køtere.

Jeg husker ikke helt, hvad der blev betalt for lån af coverbilledet, men jeg husker vi brugte tiiiimevis på at vælge det rigtige - og på at bearbejde det.

Det blev - indtil JØWT - den sidste plade fra mig i LP-format. Så kom CD'erne med deres grimme, snoldede plastic-æsker, der passede ind i diverse hyldekoncepter derude. Fra dén dag blev det en pauver business at designe pladecovere.

Resten er historie...

Nyhedsarkiv »

Booking: Misja Blix 20627480/ misja@blixogco.dk - Blix & Co. - Lollandsgade 20, 1 - 8000 Århus C