Koncerter
Bagom sangen...

Billede af Pige & Føl
Den hér skrev jeg i køkkenet i Bispensgade, i Aalborg. Vi var næsten lige flyttet til byen, fra København og min søn, Marco var vist lige blevet født, eller snarere - på vej. Det var en lejlighe...

Billede af Pige & Føl

Den hér skrev jeg i køkkenet i Bispensgade, i Aalborg.

Vi var næsten lige flyttet til byen, fra København og min søn, Marco var vist lige blevet født, eller snarere - på vej.
Det var en lejlighed, klods for enden af Jomfru Ane Gade, og dér, bagest i lejligheden, kunne man sidde lange, vågne nætter, og nyde den rumlende party-bund.

Jeg sad en nat - kort før vi skulle i studiet, og indspille Jern, og kom til at tænke på et billede fra min mors ældste foto-album. Et billede af min moster Margrethe som ung pige. Hun står på marken, og holder et føl om halsen. Det er en Nordbagger.
Jeg har hørt nogen sige, at når man har den perfekte, første linie til en sang i skabet, så er resten stort set skrevet. Jeg tror der er noget om det, for kan man i én linie få sat en stemning, som holder - ja så drejer det sig bare om at styre lige...
Så da jeg havde skrevet - Jeg gemmer et billede / gulnet og krøllet / dét billede du gav mig / af dig selv og føllet, så var jeg - igen - tilbage i et univers, jeg aldrig har skullet tilkæmpe mig, men som nogen engang satte mig til verden i...

Gå til sang

Ord

Frie Mænd

Bag pladetitlen - PINDSVIN I PIGSKO

21.08.2014

Dette cover husker jeg mest som et meget sjovt billede af, hvor grafisk arbejde var nået til - rent teknisk - i forhold til i dag.

Coveret blev lavet af firmaet, Manad, hér i århus. De var nogle af dem, der var længst fremme på beat'et, og meget dygtige. Mener, de holdt til i Grønnegade, lige om hjørnet fra Møllestien, hvor jeg boede på dét tidspunkt - hvilket vil sige cirka 1991. Så jeg rendte oppe på deres værksted og forstyrrede konstant, mens de forsøgte at få fred til at lave mit plade-cover.

Som altid, når en plade er ved at være færdig til udgivelse, syntes jeg, at det var nødvendigt, at jeg blandede mig i ALT i processen. Skulle det nu være en guld- eller kobberfarvet skygge på de dér væddeløbs-køtere, eller hvad med en knaldrød?

De var lige begyndt at arbejde med computere. Gu' ved hvad man i dag ville sige til de modeller, de havde til rådighed i starten af 90'erne... Men det var uden tvivl state of the art - og som noget aldeles nyt kunne vi jo sidde og se på et utal af fotos af greyhounds og købe adgang til at benytte det valgte på coveret. Det var noget helt nyt.

Som ved mine to tidligere plader havde jeg ikke rigtig en mening om, hvad skidtet skulle hedde. Derfor gik jeg igang med at afsøge albummet's sange for at finde en titel.

I Bette Liverpool synger jeg jo: "min vandseng er fuld af pindsvin i pigsko" - et voila - pladen skulle da hedde Pindsvin i Pigsko. I det hele taget var jeg - til mit pladeselskabs store glæde - temmelig optaget af at skabe et mere pågående og ja, stikkende udtryk, end på Norlan og Gajo. Mere kant... 

Jeg ved ikke hvorfor, men straks jeg så titlen for mig, fik jeg billeder ind af halsende hell-hounds, greyhounds og snerrende køtere.

Jeg husker ikke helt, hvad der blev betalt for lån af coverbilledet, men jeg husker vi brugte tiiiimevis på at vælge det rigtige - og på at bearbejde det.

Det blev - indtil JØWT - den sidste plade fra mig i LP-format. Så kom CD'erne med deres grimme, snoldede plastic-æsker, der passede ind i diverse hyldekoncepter derude. Fra dén dag blev det en pauver business at designe pladecovere.

Resten er historie...

Nyhedsarkiv »

Booking: Misja Blix 20627480/ misja@blixogco.dk - Blix & Co. - Lollandsgade 20, 1 - 8000 Århus C