Koncerter
Bagom sangen...

Jamie Lomax fra West Tennessee
Da jeg var en bette dreng ku' man sidde og og lytte, når onkler og fædre sad og snakkede, gennem tæt cigaret-røg. Det var kun 10 - 20 år efter krigen, og dét er ikke ret lang tid, nu hvor vi er meget ...

Jamie Lomax fra West Tennessee

Da jeg var en bette dreng ku' man sidde og og lytte, når onkler og fædre sad og snakkede, gennem tæt cigaret-røg. Det var kun 10 - 20 år efter krigen, og dét er ikke ret lang tid, nu hvor vi er meget ældre. Så tit gik snakken om, hvad de rendte og lavede "under Hitler", som det hed...

Der var mange fantastiske historier - én af dem var dén om den sorte, amerikanske soldat, der dukkede op i byen, i de sidste dage af krigen. Han var angivelig kommet kørende, sydfra i en jeep. Fordi han havde vundet, blev han modtaget som en helt - et sted, hvor man ellers ikke uden videre stikker tillids-poster ud til mennesker, af anden farve, end dén Hausgård kalder hudfarvet hud...

Jamie Lomax - det er et navn, jeg har fundet på - blev nærmest modtaget som en Messias, i befrielsens optur. Selv borgerskabet ville ha' deres døtre sat sammen med ham.

Det er én af de krigs-historier, jeg lå og hørte, under stuebordet, når snakken gik. Lige siden holdt jeg øje med afvigende hudfarve, blandt jævnaldrende på egnen. - Fik han mon egentlig noget...?

Gå til sang

Ord

Det blo’ Hus

Bag pladetitlen - PINDSVIN I PIGSKO

21.08.2014

Dette cover husker jeg mest som et meget sjovt billede af, hvor grafisk arbejde var nået til - rent teknisk - i forhold til i dag.

Coveret blev lavet af firmaet, Manad, hér i århus. De var nogle af dem, der var længst fremme på beat'et, og meget dygtige. Mener, de holdt til i Grønnegade, lige om hjørnet fra Møllestien, hvor jeg boede på dét tidspunkt - hvilket vil sige cirka 1991. Så jeg rendte oppe på deres værksted og forstyrrede konstant, mens de forsøgte at få fred til at lave mit plade-cover.

Som altid, når en plade er ved at være færdig til udgivelse, syntes jeg, at det var nødvendigt, at jeg blandede mig i ALT i processen. Skulle det nu være en guld- eller kobberfarvet skygge på de dér væddeløbs-køtere, eller hvad med en knaldrød?

De var lige begyndt at arbejde med computere. Gu' ved hvad man i dag ville sige til de modeller, de havde til rådighed i starten af 90'erne... Men det var uden tvivl state of the art - og som noget aldeles nyt kunne vi jo sidde og se på et utal af fotos af greyhounds og købe adgang til at benytte det valgte på coveret. Det var noget helt nyt.

Som ved mine to tidligere plader havde jeg ikke rigtig en mening om, hvad skidtet skulle hedde. Derfor gik jeg igang med at afsøge albummet's sange for at finde en titel.

I Bette Liverpool synger jeg jo: "min vandseng er fuld af pindsvin i pigsko" - et voila - pladen skulle da hedde Pindsvin i Pigsko. I det hele taget var jeg - til mit pladeselskabs store glæde - temmelig optaget af at skabe et mere pågående og ja, stikkende udtryk, end på Norlan og Gajo. Mere kant... 

Jeg ved ikke hvorfor, men straks jeg så titlen for mig, fik jeg billeder ind af halsende hell-hounds, greyhounds og snerrende køtere.

Jeg husker ikke helt, hvad der blev betalt for lån af coverbilledet, men jeg husker vi brugte tiiiimevis på at vælge det rigtige - og på at bearbejde det.

Det blev - indtil JØWT - den sidste plade fra mig i LP-format. Så kom CD'erne med deres grimme, snoldede plastic-æsker, der passede ind i diverse hyldekoncepter derude. Fra dén dag blev det en pauver business at designe pladecovere.

Resten er historie...

Nyhedsarkiv »

Booking: Misja Blix 20627480/ misja@blixogco.dk - Blix & Co. - Lollandsgade 20, 1 - 8000 Århus C