Koncerter
Bagom sangen...

Rugbrød
Da vi lavede Dalton, var jeg dén der skulle komme med kærligheds-sangene. For jeg er jo langt den yngste, af os... Jeg havde allerede oversat Dylan's Girl from the North country - som han i sin tid...

Rugbrød

Da vi lavede Dalton, var jeg dén der skulle komme med kærligheds-sangene. For jeg er jo langt den yngste, af os...

Jeg havde allerede oversat Dylan's Girl from the North country - som han i sin tid skrev over bl.a. en gammel skotsk sang - til pladen. Så jeg tænkte - OK, en kærlighed-sang til dét, jeg savner allermest, uanset hvor i verden jeg er - nemlig rugbrød.

Jeg havde lige læst Tom Buk-Swienty's fantastiske bog om slaget ved Dybbøl, i 1864 - Slagtebænk Dybbøl - og så disse frosthårde og blodige slagmarker for mig. Og husmands-konerne, der vovede sig ud, da kanon-tordenen stilnede af, og gav soldaterne rugbrød. Dette er ganske vist noget, jeg har fantaseret - men det lyder meget godt og rigtigt, i sangens sammenhæng...

Jeg-personen i sangen er samme type, som i bl.a. Vi lå i Herning - en type mand, jeg aldrig bliver træt af at skildre, og lyve om...

Gå til sang

Ord

Taberens Søn

Bag pladetitlen - PINDSVIN I PIGSKO

21.08.2014

Dette cover husker jeg mest som et meget sjovt billede af, hvor grafisk arbejde var nået til - rent teknisk - i forhold til i dag.

Coveret blev lavet af firmaet, Manad, hér i århus. De var nogle af dem, der var længst fremme på beat'et, og meget dygtige. Mener, de holdt til i Grønnegade, lige om hjørnet fra Møllestien, hvor jeg boede på dét tidspunkt - hvilket vil sige cirka 1991. Så jeg rendte oppe på deres værksted og forstyrrede konstant, mens de forsøgte at få fred til at lave mit plade-cover.

Som altid, når en plade er ved at være færdig til udgivelse, syntes jeg, at det var nødvendigt, at jeg blandede mig i ALT i processen. Skulle det nu være en guld- eller kobberfarvet skygge på de dér væddeløbs-køtere, eller hvad med en knaldrød?

De var lige begyndt at arbejde med computere. Gu' ved hvad man i dag ville sige til de modeller, de havde til rådighed i starten af 90'erne... Men det var uden tvivl state of the art - og som noget aldeles nyt kunne vi jo sidde og se på et utal af fotos af greyhounds og købe adgang til at benytte det valgte på coveret. Det var noget helt nyt.

Som ved mine to tidligere plader havde jeg ikke rigtig en mening om, hvad skidtet skulle hedde. Derfor gik jeg igang med at afsøge albummet's sange for at finde en titel.

I Bette Liverpool synger jeg jo: "min vandseng er fuld af pindsvin i pigsko" - et voila - pladen skulle da hedde Pindsvin i Pigsko. I det hele taget var jeg - til mit pladeselskabs store glæde - temmelig optaget af at skabe et mere pågående og ja, stikkende udtryk, end på Norlan og Gajo. Mere kant... 

Jeg ved ikke hvorfor, men straks jeg så titlen for mig, fik jeg billeder ind af halsende hell-hounds, greyhounds og snerrende køtere.

Jeg husker ikke helt, hvad der blev betalt for lån af coverbilledet, men jeg husker vi brugte tiiiimevis på at vælge det rigtige - og på at bearbejde det.

Det blev - indtil JØWT - den sidste plade fra mig i LP-format. Så kom CD'erne med deres grimme, snoldede plastic-æsker, der passede ind i diverse hyldekoncepter derude. Fra dén dag blev det en pauver business at designe pladecovere.

Resten er historie...

Nyhedsarkiv »

Booking: Misja Blix 20627480/ misja@blixogco.dk - Blix & Co. - Lollandsgade 20, 1 - 8000 Århus C