Koncerter
Bagom sangen...

Miss Pachoulia
Miss Pacholulia var en af de første sange, jeg skrev i mit super-skrive-studie-rum i vores hus, i Hasseris. Som andetsteds omtalt, lærte jeg hurtigt af mit perfekt indrettede arbejds-værelse, at dén...

Miss Pachoulia

Miss Pacholulia var en af de første sange, jeg skrev i mit super-skrive-studie-rum i vores hus, i Hasseris.
Som andetsteds omtalt, lærte jeg hurtigt af mit perfekt indrettede arbejds-værelse, at dén slags steder, lisså godt kan blive en forbandelse, som en velsignelse. Hver en pind og hver en nøje udtænkt detalje råber - kom så, kom så - få så noget fra hånden, mand!
Men sildebens-parket i egetræ, gør ikke nogen til en bedre forfatter, eller mere leveringsdygtig. Til gengæld rådner samvittigheden så meget mere, hvis det fucker op. Og familien begynder at sige - Hva' var det ikke meningen du skulle sidde oppe i dit fine rum, i stedet for hér ved køkkenbordet??

Miss Pachoulia er en fantastisk sang. Det siger jeg, fordi jeg ved, den indeholder så mange brud med, hvad normal sangskrivning indebærer, har så mange hints, til alt muligt historisk, og meget andet - og alligevel en ubestikkelig troskab, overfor den kærlighedssang, den til syvende og sidst er. Og jeg ved, jeg var totalt fokuseret, mens jeg skrev den - hvilket tog måneder. På én eller anden måde virker det bare ikke... Det er som om, det bare er for meget.

Uanset hvor "stor" en sang er, så er og blir' sangskrivning altså en kunstart med sine begrænsinger. Og nogen gange ender en sang med mere at være et film-manuskript, eller en novelle, end en sang - og dét er jo en helt anden gebét.
Jeg moslede med hver linie, lange nætter - Og endelig stod jeg klatøjet med tre overfyldte askebægre, og kunne stolt vise mig selv et skrummel af en skulptur af en hest, på skuldrene af en rytter. Det var fuldbragt - ikke ét ord i den sang kunne være anderledes...

Miss Pachoulia endte i al stilhed nede som nummer 6, på Multo Importante, nede midt i, hvor den ikke gør meget væsen af sig. Så vidt jeg kan se på mine afregninger fra KODA, er den højst blevet spillet i radioen 2 - 3 gange, ved koncerterne ønsker ingen at høre den - og spiller jeg den en sjælden gang, er det mest for at fortælle ovenstående historie.
Det er lidt lissom med Zeppelinerne. - Hvilken vidunderlig idé - men der flyver ikke mange af dem...

Ps.:
Pachouli er en æterisk olie, fra bladene på en plante, fra de varme lande. Pachouli har været benyttet som parfume i århundreder, og i 60'erne og 70'erne var duften nærmest identisk med ungdomsoprør, opbrud, alt det nye der kunne ryges, og så videre. Det var sådan noget Hare Krishna-hejs...
I dag er det sjældent, næsen fanger et lille pift Pachouli - dog kan man med fordel ose lidt omkring Christiania, hvis man vil ha syn - eller duft - for sagen.

Jeg vil altid forbinde duften af Pachouli med én af disse tidlige, håbløse forelskelser, i en pige, der flyttede til Fresse, med sin familie. Hun gik i Afghaner-pels, og var den første, vi hørte, sige, "fedt".
Men hun var fire måneder ældre end mig, så det var et umuligt projekt. - Lidt lissom sangen om hende, måske...

G� til sang

Ord

Lenny Bruce
Stærkt kontroversiel amr. stand up komiker (1925-1966) - Hør bl.a. B.Dylan, "Lenny Bruce is dead"

Bag pladetitlen - NORLAN

29.06.2014

Nu er det jo sommer, og der sker ikke så meget. Så må vi jo finde på noget...
Hér er nogle "bag pladetitlen"- sommerspecials. For hvorfor hedder pladerne som de hedder?

NORLAN

Min første plade kom til at hedde Norlan på baggrund af sangen med samme titel. Og det er jo ikke så svært at se ordet Norlan som afledt af Nord+land. Landet i nord. 
At de to d'er skulle væk, var sådan en slags udløber af min noget overstyrede stræben efter at være fundamentalistisk tro mod min kultur og - om ikke dialekt - så accent. - Man udtaler kun nødig d'er i Vendsyssel - og slet ikke de bløde... 

Jeg mente - med rette - at landets udkanter på alle måder blev underløbet og patroniseret af en magtfuldkommen hovedstads- og elitær førerdanmark-mentalitet. (Nu vil jeg påstå, at det med årene kun er blevet værre) Jeg insisterede på at søøøøng' drævent og fuldstændig som jeg snaaakke', i mine første mange sange. Og fremdeles osse, fra først til sidst, på min debut-plade, NORLAN. Det var ikke godt, kunne jeg allerede høre, da den udkom. Og i dag får et genhør med pladen mine tæer til at krumme. så de passer en damestørrelse 37. 

Hvad tænkte jeg dog på? Jeg var trods alt 33, men ja ja - helt uerfaren i at synge på en plade. Gode mennesker tæt på mig forsøgte at tale mig fra min sangstil - men forgæves. Jeg vidste bedst. Det ku' faktisk ha' sluttet min plade-karriere, inden den var rigtigt i gang, men heldigvis holdt sangene og ikke mindst bandet...

Men selv begrebet NORLAN kom et helt andet sted fra. (Jeg var ikke klar over nazisternes blad hed Norland, dengang)

En hel del år før jeg skrev de sange, der findes på NORLAN-pladen, spillede jeg en hel sommer på et værtshus i Skagen. - Tror det var Linie 74. Det var en fin, lys sommer, jeg var nok et par og tyve og følte det som et verdensgennembrud, at jeg skulle spille en masse dage i træk på samme værtshus. - Med hyre og det hele, jo jo - det kørte.

Hver aften mødte jeg andre der spillede, tilrejsende og lokale, sømænd med mundharper, fiskere, chicks og turister. Aner ikke hvor jeg boede eller sov.

Jeg havde købt min første Martin guitar - en DS-28 - for penge jeg havde sparet sammen som natportier på Becks Hotel i Frederikshavn. Til nogle afdrag, i hvert fald. Den gamle lagde udbetalingen på næsten 2000 kroner i Finn's butik. Han døde så for et år og tolv dage siden, uden at få pengene tilbage. Når nogen dør, er det for sent at sige - Hey, vent lige lidt forresten, jeg skal lige i automaten efter de penge, jeg skylder dig...

Af én eller anden grund befandt jeg mig en sådan sommermorgen ved fem-tiden på havnen i Skagen. Der var ikke et øje at se nogen steder og kun de evigt rugende mågers klagende skrig at høre. Det var lyst, og jeg lallede rundt med min guitarkasse. 

Dengang var det kutyme at klistre stickers på sin guitarkasse - stickers, der viste, hvor man havde spillet og rejst. Jeg havde ikke rigtig spillet så mange steder, så i stedet klistrede jeg alle mulige - gerne officielle - stickers, på min. Jeg havde et par DSB-ting á la: Stil ikke Deres kuffert på sæderne, og Læn Dem ikke ud, eller et Tryk for skyl, fra togenes toilet. Men ingen Atomkraft, nej tak. - Det måtte de andre om.

Netop som jeg står dér på havnen i Skagen og forsøger at beslutte mig for en retning at gå, får jeg øje på en stor butiksrude foran mig. Eller ikke rigtig en butik - nærmere noget skibsproviantering. NORDLAND står der over et stort glasparti - og på selve ruden, sidder nogle fine stickers på en arms længde med samme påskrift. 

Jeg stiller guitarkassen fra mig og går igang med at pille, med en tommelfingernegl. Dén sticker skal jeg ha' på min Martin-kasse.

Netop da jeg har fået godt fat i folien, og det fine logo begynder at slippe ruden, runger en meget stor og dyb stemme, højst en meter bag mig.

- Er deeet sjooovt dét deeejr?

Jeg ved, at jeg i Skagen på dette tidspunkt, i færd med at begå hærværk, ser den visse død i øjnene. Jeg vender mig om og konstaterer, at den opstående sol over Skagerak er totalt formørket af en skikkelse i husstørrelse - iklædt blåt arbejdstøj. Og mest af alt ved jeg, det er omsonst at stikke af, da hans omfang alene, afskærer mig til alle sider.  

- Neeej, siger jeg, så svagt og defensivt jeg kan og begynder at spadsere udenom ham med min guitarkasse, som når man satser på at blive usynlig for en rasende bjørn.

- Vær gla' for jeg er søvnig, hører jeg ham buldre, og så: - Her! Ta' det klistermærke. - Det er øøøø'lagt alligevel. 

Jeg går et par skridt tilbage mod ham. Der står Nordland med store typer på hans blå Kansas-nylonjakke. 

Jeg siger ikke tak, men okay, idét jeg tar Nordland- stickeren. -Tak ville kunne opfattes fesent og kællingeagtigt. 

Jeg aner ikke hvorfor, men i stedet for at forsvinde i en fart, gir' jeg mig med rystende fingre til at sætte stickeren på guitarkassen, foran ham.

- Nej, det skal sgudda sidde dér for enden, siger kæmpen, og snupper mærket med sin store røde lab. Jeg mumlede et eller andet billigende og gik derfra med Norland-stickeren placeret for enden af min guitarkasse. Og dér sidder det måske endnu, hvis ikke Johnny Møller fra Thyborøn, som købte guitaren af mig, få år senere, har pillet det af.

Fra den morgen på Skagen havn var der noget indfødt og fuck jer søndenfjords over logoet og brandet Nordland, for mig.

Så kom sangen - så røg d'erne - og så kom NORLAN, min første longplaying-plade...

Nyhedsarkiv »

Booking: Misja Blix 20627480/ misja@blixogco.dk - Blix & Co. - Lollandsgade 20, 1 - 8000 Århus C